افزودنی های متداول غذایی موجب چاقی و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می شوند

 26 فوریه 2015- بر اساس تحقیقات جدید، افزودنی های متداول و امولسیفایرهایی که درمواد غذایی یافت می شوند ممکن است موجب چاقی وسندرم متابولیک شوند.

امولسیفایرها به منظور افزایش عمر مفید غذاها و ایجاد طعم بهتر به مواد غذایی افزوده می شوند اما این  مواد باکتریهای روده ای را تغییر می دهند. علاوه بر این، امولسیفایرها با سندرم متابولیک مرتبط هستند  که به نوبه ی خود می توانند منجر به  ایجاد دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی شوند.

محققان موشها را پلی سوربات 80 و کربوکسی متیل سلولز که دو امولسیفایر رایج هستند، تغذیه نمودند. این امولسیفایرها موجب تغییر رفتار روده، افزایش میزان التهاب و سندرم متابولیک می شوند. این تأثیرات با افزایش مصرف مواد غذایی، چاقی، افزایش قندخون و مقاومت به انسولین همراه است.

نتایج این تحقیق می تواند راههای بهتری را برای طعم دار نمودن غذا به ما معرفی کند و دانش ما را درباره ی تأثیر مواد غذایی افزودنی بر بدنمان افزایش دهد.

 از آنجائیکه این تحقیق بروی موشها انجام شده است و متابولیسم بدن این حیوانات با متابولیسم انسان تفاوت دارد قدم بعدی این تحقیق انجام این مطالعه بروی انسان است.

یکی از نویسندگان این تحقیق دکتر Gewirtzمی گوید: یکی از خصوصیات کلیدی این آفت مدرنیته  تغییر باکتریهای روده ای به نحوی است که موجب ترویج التهاب می شود، ما با این فرض معمول که بیش از حد خوردن غذا علت اصلی  چاقی و سندرم متابولیک است مخالفیم، درعوض یافته های ما بر این  مفهوم تاکید دارد که التهاب با درجه ی پایین ناشی از تغییر میکروبیوتای روده است که می تواند یک علت زمینه ای از خوردن بیش از حد غذا باشد.

منبع

 www.diabetes.co.uk/news/2015/feb/common-food-additive-may-cause-obesity-and-increase-type-2-diabetes-risk-90411300.html